Julika Works

23 oktober 2022 - Eindhoven, Nederland

Ik probeer te bedenken wat ik wil doen. Waar wil ik mijn dagen mee vullen. Wat laat mijn hart sneller kloppen en hoe wil ik verder. Dan ligt ineens alles open. Onderwijs, beetje horeca, klussen, alles kan. En zoals altijd wanneer ik zonder doel de markt op ga; de keuze is reuze en ik kan niet kiezen en kom met lege handen thuis. Het voelt doelloos en stuurloos.

Mijn expertise zit in het onderwijs. Maar daar heb ik een kritische relatie mee. Ik wil niet meer werken in het primaire proces. Dat heb ik jaren gedaan en hoewel het prachtig werk is, die rondjes heb ik gemaakt. Ik zou RT-lessen kunnen geven maar daarmee heb ik het gevoel schaduwonderwijs in stand te houden waarvan ik het bedenkelijk  vind dat het zo kan floreren. Welvarende mensen kunnen extra onderwijs inkopen daar waar het voor diegene die er echt van zouden profiteren niet te betalen is. Het reguliere onderwijs heeft het moeilijk alle leerlingen te bedienen en ik kan het ze niet kwalijk nemen onder de omstandigheden waarin nu alles georganiseerd is. Ook ik zag als intern begeleider wat een leerling nodig had en hoorde mezelf dingen van leerkrachten vragen waarvan ik wist dat dit lang niet altijd mogelijk was naast alles wat ze moesten doen. Ik kwam intern in conflict want ik zag ook wat de leerkrachten nodig hadden. Dus werken in/met/binnen het onderwijs, ja misschien. Maar alleen als ik een manier vind waarop ik er ook achter kan staan. En nee, ik ben niet de persoon die het in de politiek gaat veranderen.

Ik zat een paar weken in Frankrijk. Op een boerderij in het niets. Even niks en niemand. Een sociale detox want ik kon mezelf niet meer horen denken van gedoe en gezelligheid. En belangrijker nog, ik voelde niets meer. Bijvoorbeeld over de geijkte vragen die je krijgt en die je jezelf stelt als je op een punt staat zoals ik nu. Wat ik leuk vind of niet, waar ik zin in heb, waar ik energie van krijg. Waar ik energie van krijg? Slapen! Zo moe, zo moe van alles. Van het enerverende jaar in Nepal, van schakelen, van terugkomen van de lieve mensen om me heen die ik graag zie maar die ook energie van me vragen. Ik was op en moest me even terugtrekken zoals een krab onder een steen kruipt als zij haar te kleine schild afwerpt en kwetsbaar haar nieuwe groeit.
Dus in het groen, wandelen, koken, beetje schilderen, proberen hout te snijden, podcasts luisteren, alles op het gemakske en schijnbaar zonder doel maar stiekem in de hoop snel weer verder te kunnen. Weinig afleiding behalve dat wat ik zelf op zoek. En dat blijkt toch nogal wat te zijn. Naarstig speur ik de socials af op zoek naar inspiratie. Niet in staat te accepteren gewoon moe te zijn en mezelf even echt te gunnen niets te doen vind ik dat ik van alles moet. Maar het lukt me niet, ik heb geen fut. En als ik dan iets zie op Facebook of LinkedIn raak ik in de war; huh dit klinkt als een leuke baan. Maar ik wil geen vaste baan? Ik wilde ruimte en tijd en klussen/projecten zodat ik kan wisselen en reizen. Of moet ik dan gewoon toch?  Het is wel weer een vast inkomen en ben ik eigenlijk wel het type om alles zo voor mezelf te creëren? Ben ik niet gewoon iemand die zich mee moet laten nemen en dan het beste van mezelf geven? Is dat niet gewoon zoals ik functioneer? Verwarrend allemaal. Gelukkig zijn de sluitingsdata van de sollicitaties nog een eindje weg dus ik kan het rustig laten bezinken en wachten tot er helderheid komt. Want dat is mijn strategie, daar houd ik aan vast.

Intussen weer terug in Nederland. Frankrijk heeft me goed gedaan en ik voel weer kriebels om stappen te maken. Mensen aanschrijven om te laten weten dat ik beschikbaar ben, mensen aanschrijven om in gesprek te gaan over opties hier en in Nepal. Leuke gesprekken en fijn te merken dat iedereen graag bereid is mee te denken of hun kennis te delen. Ze leiden niet meteen tot concrete plannen maar ze inspireren me of geven me weer een ander draadje om te volgen. Soms voel ik me echt een dinosaurus als ik iemand spreek en waarin me verteld wordt hoe ik me moet vermarkten. Hoe ik de platforms als LinkedIn en Insta moet inzetten als ik een bedrijf wil starten. Welke woorden je moet kiezen en dat er cursussen voor zijn. Via facebook word ik bedolven onder de ene na de andere organisatiegoeroe die ooit in mijn schoenen stond en daar als ervaringsdeskundige nu plannen voor heeft bedacht om mij daarin te coachen. Die elke dag reels en posts maken om mij over te halen hun startpakket bij hen te komen halen. Moet ik dat ook? Ben ik dat? Kan ik dat op deze manier? Ik wil gewoon werken denk ik dan.

Maar toch, ik ben sinds deze week ZZP-er! Ik heb me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel; ‘Julika Works’ is een feit! Hoewel er nu niet meteen veel veranderd is voelt dat wel zo. Er ligt geen ondernemingsplan, ik weet nog niet precies wat er allemaal gaat gebeuren maar de mogelijkheid om zelfstandig te werken is er wel. Voelt meteen ook of ik er nog een cursus en baan bij moet doen; die marketing, boekhouding bijhouden, facturen schrijven, btw, belasting en nog heel veel wat ik nooit gehoeven heb in loondienst. Ik kom mijn ZZP vrienden hier nog vaak mee lastig vallen vermoed ik. Maar kei spannend allemaal!

6AE7F564-F92B-4ED8-B7F4-D083F0C4472F

Ook met een lieve doch kritische vriendin op zoek naar mijn ‘Why’. Wat zijn mijn waardes in het leven waar ik mijn bed voor uitkom en wat wil ik anderen daarmee bieden. Een boeiend proces (aan de hand van het boek van Simon Sinek) om boven water te halen wat er eigenlijk al is en waaraan ik mijn activiteiten kan spiegelen. Maar ook een beetje teleurstellend juist omdat het er al is (en te achterhalen door te kijken naar wat ik in het verleden gedaan heb en vooral hoe en wat daar belangrijk in was) komt er dus ook geen verrassing uit. En stiekem hoopte ik dat schijnbaar toch wel, haha! Maar zo werkt het niet dus de kunst is nu om met wat er ligt te kijken hoe ik het beste verder kan zodat wat ik doe congruent kan blijven in wat ik voel. Hij, mijn Why,  is nog niet uitgewerkt maar woorden als samen(werken), maar ook autonomie, brede blik, vertrouwen, congruent, en (hoe kan het ook anders) gezellig bleken veelvuldig naar boven te komen. Ik sudder hier nog even op door!

En nu 7 dagen lekker knallen achter de bar tijdens de DDW. Midden in de reuring, Yay! Gewoon hard werken, verstand op nul en gaan! Super om weer zo bezig te zijn en blij te merken dat ik dat ook nog steeds heel gaaf vind om te doen, zeker als het goed druk en hectisch is.

Kortom, het is voor mijn gevoel begonnen. Minder moe, minder in mijn hoofd aan het bedenken en meer actie. Ik ben stappen gaan zetten en het pad vormt zich onder mijn voeten.

1. Linda:
    23 oktober 2022
    Wat een prachtig, eerlijk verhaal heb je geschreven! Wat je ook doet/gaat doen, ik volg je graag… voor mij ben je hoe dan ook een inspiratiebron 😘
  2. Anne:
    23 oktober 2022
    Hey juul, achter welke bar ga je staan? Ik wil wel weer eens ouderwets aan jouw toog hangen!
  3. Juul:
    23 oktober 2022
    Gisteren, maandag, dinsdag en zaterdag bij de Bar (die ronde) op het Ketelhuisplein. De andere dagen in de bediening in het Klokgebouw. Maar vandaag even vrij, kom dadelijk met jou wel aan een andere bar hangen 😄
  4. Dorette:
    23 oktober 2022
    Fijn dat je dit wil blijven delen. Ik volg het graag. Succes met je vervolg stappen
  5. Baudiel mes:
    wow Juul
  6. Rianne:
    Mooi om je proces te volgen! Liefs uit Nepal
  7. Suzanne:
    23 oktober 2022
    Wat jammer! Heb vandaag aan die bar gehangen en je dus gemist!
  8. Michael Kinlough:
    23 oktober 2022
    Best of luck whatever you do. Hope it all works out
  9. Caroline Rovers:
    24 oktober 2022
    This Works!💪 Gaaf Juul!😘
  10. Karen Brugel:
    27 oktober 2022
    Heel mooi weer om te lezen Juul, fijn dat je dit deelt en goed dat je nu officieel bent ingeschreven bij de KVK. Dat was de eerste stap, en die is gezet. Juul works, maar dat wist ik altijd al☺️🥰
  11. Karen Brugel:
    27 oktober 2022
  12. Carin:
    15 januari 2023
    Even op zoek gegaan naar waar jij momenteel mee bezig bent en kwam dit mooie log (?) tegen.
    Herken er zelf delen van wat betreft de invulling van waar en hoe de kwaliteiten te kunnen inzetten zonder mijzelf te conformeren aan dat waar ik niet achter kan staan.
    Dank voor het delen lieve Julika.
    In beweging blijven en vertrouwen op dat het precies zo gaat als het nodig is om (nieuwe) intrinsieke motivatie als leidraad te nemen...